Всеки е чувал за Мерилин Монро и Чарли Чаплин, семейство Кюри и Нютон. Това са големите имена на техните сфери и няма съмнение в качеството на „продукта“, който оставят след себе си. Същото бихме могли да кажем и за кафето. Днес е модерно да търсим „Старбъкс“ или „Коста“. Харесва ни да се парфюмираме с „Диор“ и „Армани“, да носим „Найк“ и „Адидас“.
Ето как в продължение на десетилетия на всеки един от нас е наложен стандарт, който е неизменен в своята сфера и е изконно скъпоценен и неопровержим. Чуем ли името на някой от големите брандове, ние сме готови да платим в пъти повече, защото именно името гарантира за това, което получаваме накрая. Но така ли е наистина това?
Икономическата глобализация, наред с технологичното развитие, предоставиха на човечеството изключителни производително-консуматорски възможности. Те са именно причината споменатите по-горе известни брандове дрехи и парфюми да са непобедими на световния пазар. Те са здраво установени и революционни!
Нека обаче не забравяме, че колкото и невероятни да са тези брандове, те няма как да се превърнат в ориентир за нас, когато, и ако, решим да заложим на някоя новоизлюпена марка. В интерес на истината, големците правят точно обратното, а именно убиват малките и местни имена на пазара.
Огромната популярност на брандове като „Apple” например, не позволяват на малките фирми да използват правилно и ефикасно своите ресурси, за да станат поне четвърт желани, колкото гигантите, на които се опитват да направят конкуренция. Така че, колкото и мерки да взимат дори местните правителства, за да дадат шанс на малкия бизнес, липсата на достатъчно добри платформи за разпространение, както и на интерес от страна на купувачите, убива всичките им шансове за развитие.
В тази огромна вихрушка от конкуренти, новите брандове все пак биха могли да извоюват с пот на чело своето място сред най-добрите. Дори и да нямат впечатляващата история на създаването на Фейсбук или Майкрософт, те могат да впишат себе си със своята иновативност и бутикова уникалност.
Нека първо обаче отговорим на въпроса: Какво е бранд? Под бранд можем да разбираме бизнес или маркетингова концепция, които ни помагат да идентифицираме определена компания, продукт или личност. Брандовете се отличават със свои символи, сред които име, лого, слоган и др. Най-известният бранд за газирани напитки например е „Кока-Кола“, докато сред най-известните спортни брандове е „Найк“.
Вече е ясно, че новите марки на пазара трябва да спечелят много битки, без да знаят дали войната ще бъде успешна за тях. Това обаче не означава да прекратят своите усилия да наложат името си на местния пазар, а оттам – защо не и на международната сцена. Важно тук е самочувствието. Всеки собственик на нов бранд трябва да го възприема като достойна и дори реална конкуренция на гигантите. Нека покаже на света своите силни страни, както и нещата, които го отличават и го правят специален.
Защо е важно да подкрепяме малките брандове?
Все повече хора започват да поставят под въпрос позитивите от пазаруването от наложилите се марки на пазара и все по-често се обръщат към малкия и среден бизнес. Причините за това естествено варират. Те могат да започнат от факта, че моралът на клиента не му позволява да храни бедните деца на Камбоджа до факта, че леля му е отворила нов магазин, на който иска да направи оборот.
- Подкрепяме местната икономика
- Подкрепяме по-добрите условия на работа
- Грижим се за природата
- Получаваме много по-добро обслужване
Изброените горе са само част, но според нас, основните причини да се обърнем към новите, макар и малки, марки.
Подкрепяме местната икономика
Имаме ли всъщност представа колко е важно за нас самите да пазаруваме локално! По този начин ние не инвестираме само в избраното от нас място, където ще прекараме живота си (или поне част от него), но инвестираме и в нашия уют.
Всеки лев, който плащаме в магазина до нашия дом ще се върне обратно при нас било то под формата на нова крушка за уличното осветление, та дори и чистотата, която местната фирма за комунални услуги ни осигурява.
От друга страна, все повече ще са и новите работни места, които ще бъдат осигурени за нас и нашите близки и приятели. А и нека дадем глътка въздух на големите ни градове. Да не забравяме и приносът на малкия и среден бизнес за стимулиране на търговията към собствениците на малки предприятия в цялата околност.
Подкрепяме по-добрите условия на работа
Много по-вероятно е добрите условия на работа и позитивната обстановка на работното място да бъдат приоритет при малкия бизнес. Това е така заради по-близките отношения между колеги и сплотеността на по-компактния работен екип. В същото време, както сме виждали и от редица филмови продукции, големите компании имат ясно посочена и стриктно спазвана йерархия. Това, от своя страна, възпира директната комуникация между тези „горе“ и онези „долу“ и прекъсва връзката между двете страни.
Малките брандове също така дават повече шанс добрите кадри да бъдат забелязани и да получат своето индивидуално развитие, като в същото време техния труд накрая остава оценен, добре заплатен и защитен.
Грижим се за природата
Връзката ни с природата е двустранна – за да получаваме, трябва да даваме и малките брандове са наясно с това. Новите фирми приоритизират опазването на околната среда, получавайки ресурсите за своите продукти по далеч по-малко сложни пътища, отколкото гигантите на пазара. „Мъниците“ могат да си позволят, а и желаят, да рециклират, да използват възможно най-малко количество хартия, както и да си партнират с други, поне толкова природо-ориентирани фирми, за да обединят усилията си в своята еко-мисия.
В общия случай големите брандове произвеждат масово и не се интересуват от вредите, които нанасят на природата, в която се разтоварваме и тренираме. При тях много по-високо се оценява крайният приход, отколкото отрицателното въздействие върху околната среда.
Получаваме много по-добро обслужване
Много по-важно е за малките местни брандове да предоставят уникално преживяване на всеки клиент. Това е така, тъй като тяхната цел е да получат добра оценка, която да донесе и добра репутация на пазара. В доста от случаите това означава да обхванат по-голям пазар, който да се насочи към по-обширна демографска група, било то по отношение на цвят на кожата, размери или възможности.
Малките брандове имат нужда от нас, както нашите деца, когато прохождат. Ние сме им нужни не само да се изправят на краката си, но и да поддържат своите темпове на развитие.
И нека в заключение споменем, че не само „Старбъкс“ предлага добро кафе, не само продуктите на „Nike” ни осигуряват комфорт по време на тренировка и не само с „Армани“ ще ухаем добре.
Запомнете – името не носи качество, качеството носи името!