Кой спорт е най-подходящ за детето ни?

Да станем родители вероятно е най-големият успех, който сме способни да постигнем. Създаваме, износваме и след това се грижим за нов живот, който има собствено съзнание, движещи сили и разбирания. Наша е задачата да го изваем така, че съществуването му да има смисъл, да може да даде на света най-доброто от себе си, но най-вече то само да се гордее с това, което е след време.

Както всеки възрастен, така и децата ни имат характерни черти, които бихме могли да отсеем от много ранна възраст. Плаче ли нашето бебче постоянно или е мирно и гледа с разбиране с големите си очи; предпочита ли, по свой начин, да ни покаже, че има нужда от нещо или очаква сами да разберем за това … В по-късен етап от живота им пък ще се надяваме да се окаже, че децата ни не са злояди, нездравословно срамежливи и мързеливи, а точно обратното. Ще ни се да хапват достатъчно, за да си набавят всички нужни за крехките им организми вещества, да са здравословно общителни и активни в своите игри и желание да учат.

Активността е едно от качествата, на които се надяваме да имат. Особено в тази епоха на непрестанно технологично развитие и високи темпове на откриване на всякакви вериги за бързо хранене, важно е да подсигурим на децата си достатъчно движение в рамките на деня.

Заседналият начин на живот се наблюдава предимно при семейства на заети родители, за които най-доброто решение при всяко измрънкване, е: „Ето ти телефона, играй си“ или „За какво ти купихме тази конзола, като не я ползваш?!“. Тъжното при тази ситуация е, че точно възрастните ограничават малките, които сами изявяват желание за проява на активност, независимо под каква форма.

Ситуацията, до която се стига накрая, е порочният кръговрат за децата ни да станат сутрин, за да отидат на училище, да се приберат и нахранят, след което да седнат на дивана, където основно се събира семейството и да играят на поредния мамин или бащин мултимедиен уред.

Преди години, когато тези родителски методи не бяха възможни, ежедневието включваше непрестанни игри навън с приятели – криеница, гоненица, стражари и апаши. Днес играта е предимно под формата на онлайн гейминг.

За да бъдем добри родители, най-разумно би било да проучим кой спорт за деца е най-подходящ за нашето. Както бе споменато, всяко дете притежава собствена уникалност, характер и интереси. Дали то ще се забавлява, докато спортува или не, зависи изцяло от това точно какво намира за занимателно и полезно. Затова да познаваме детето си е ключово при избора на спорт за него.

В настоящия текст ще откриете кои спортове биха били най-подходящи за децата ви, като за ваше улеснение ще ги разделим на няколко възрастови групи. Надяваме се, че ще успеем да ви вдъхнем кураж да изпратите детето си сред нови лица, където то ще може не само да открие приятели, но и да изгради полезни навици и дисциплина за живота си в бъдеще.

  • За деца на възраст под 5 години
  • За деца на възраст между 5 и 12 години
  • За тийнейджъри

Какво да тренира детето ми, ако е под 5-годишна възраст?

  • Футбол
  • Плуване
  • Каране на колело
  • Художествена гимнастика

Повечето родители на деца, попадащи в тази възрастова категория, с голяма леснота биха могли да потвърдят колко пълни с енергия са малките и колко глупаво е всъщност да я ограничим с подаването на телефон за заблуда на противника.

Те обичат да тичат, да скачат, като така междувременно усъвършенстват своите координация и навици да следват правила. Ето защо, най-добри спортове за тях биха били тези, които им осигуряват възможност да развият двигателните си умения. Препоръчват се активности, които са по-сложни и продължителни и насърчават добиването на навици за самоконтрол, но и самочувствие.

Футболът безспорно е най-желаният спорт за децата. Могат да го практикуват, както деца на 3 и 4 години, така и тийнейджъри на 18-19 години. Той учи основно на екипна работа и дисциплина, като в същото време развива мускулатурата, гъвкостта, координацията и издръжливостта на детето.

Плуването, от своя страна, е чудесен спорт, който ще помогне на нашите малки ангелчета да преодолеят страха си от височини и водата. Не можем да оспорим факта, че с плуването те придобиват и качество, което няма как да забравят и е полезно за живота им като цяло (буквално). Плуването също така подобрява силата на белите дробове чрез усъвършенстване контрола на дишане.

Сред най-честите гледки по парковете са родители, учещи своите деца да карат колело, или вече научени деца, радващите се на своите велосипедни умения. Този спорт дава на малки и големи чувство за свобода и независимост. Междувременно карането на колело учи и на правилата на пътя, но и развива краката, координацията и рефлексите.

Гимнастиката в днешно време става все по-популярен спорт както за малките момичета, така и за момчетата. Той е безспорно полезен за децата по отношение на тяхната гъвкавост и баланс, като в същото време насърчава и социалните им умения.

Какво да тренира детето ми, ако е между 5 и 12 години?

  • Футбол
  • Баскетбол
  • Бейзбол
  • Волейбол
  • Бойни спортове
  • Танци (спортни танци и народни танци)

В тази възрастова група децата продължават да се развиват физически, като заедно с това се разширяват и интересите им. Най-полезно за тях би било да им дадем шанс да изследват заобикалящата ги среда. В резултат на това те най-вероятно ще поискат да пробват няколко вида спорт, докато изберат най-подходящия за себе си.

Основно в тази група попадат спортове, които имат за цел да развият чувството им за част от и работа в екип. Така футболът, баскетболът, бейзболът и волейболът се превръщат в топ избор, както на родителите за децата, така и на децата за себе си. Екипните спортове са чудесен начин малките да превъзмогнат своята срамежливост, като междувременно развиват своите рефлекси и координация. Непрестанното бягане пък насърчава тяхната издръжливост и изграждат сила на белите дробове.

Бойните спортове, от своя страна, се асоциират с позитивите си при придобиване на умения за самозащита, но по-важно, на фокус и самоконтрол. Чрез практикуването на карате или джудо например, детето ни ще започне да изгражда или затвърди умението си за спазване на зададените правила.

Танците пък, било то народни или спортни, ще помогнат на нашето дете да разбере какво е да се изгради доверие спрямо група, с която трябва да бъде в пълна хармония, или спрямо партньор, който разчита изцяло на другия. Да не говорим, че с танците отново се набляга върху фокусирането, гъвкавостта и издръжливостта на детето ни, носа способни и да му дадат представа какво означава истински да се забавлява под звуците на музиката, докато тренира.

Какво да тренира детето ми, ако е тийнейджър?

  • Футбол
  • Бейзбол
  • Плуване
  • Лека атлетика
  • Каране на ски

Тийнейджърската възраст е тази, в която децата ни имат най-силно изразени интереси и в голяма степен те вече сами са избрали най-подходящия за тях спорт. Самите ние вече сме една идея по-спокойни да ги оставим да се оправят сами, било то да пропътуват до мястото на тренировката (не се ограничаваме от местонахождението на залата), както и участието им в редица състезания (в случай, че се чувстват достатъчно уверени).

Леката атлетика е сред топ опциите за спорт от нашите тийнейджъри. Тя е сред дейностите, които насърчават най-много развитието на цялата им мускулатура. Тренирането на лека атлетика рязко намалява риска от затлъстяване (а знаем колко лесно се наддават килограми в тази възраст) и спомага развитието на тяхната координация, дисциплина и издръжливост.

Изброените спортове са основните сред избора на родителите, но далеч не бива да се ограничаваме с тях. Не можем да отречем популярността, която карането на кънки и карането на ролери придоби в последните години особено при малките деца. Откриването на много нови спортни зали, дори и търговски центрове, пък направи известно и катеренето, което се оказа особено забавна дейност за подрастващите.

И за да не ви бавим повече, спортното разнообразие е налице. Затова консултирайте се с вашите деца, проучете разумно и дайте шанс те да се превърнат в гордост не само за вас, но защо не и за цяла държава.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.